HovsaHolbæk og dialogmøder

Jeg bliver nødt til at rette et par misforståelser

HovsaaHolbæk og dialogmøder

Skrevet af Carsten Jensen

Ifølge indlæg i Norvestnyt fremgår det at HovsaHolbæk ikke er interesseret i at mødes med Beskæftigelsesudvalget – og det er for så vidt rigtigt.
Både formanden for Beskæftigelsesudvalget Lars Dinesen og jobcenterchef Bo Hammer har i tidligere artikler givet udtryk for at der er en løbende møderække med HovsaHolbæk og det er ikke korrekt.
Vi har haft éet møde med Beskæftigelsesudvalget og det var ikke et møde vi opfattede som om at vi fremadrettet kunne have gavn af det.
Derfor har vi ikke kunnet finde nogle af vores medlemmer som havde interesse i at deltage.

Vi har gennem 3 år haft mange gode møder, men ikke med Beskæftigelsesudvalget.

Den tidligere ledelse i Holbæk Kommune inviterede os til kvartalsvise dialogmøder, til gensidig gavn.
Det foregik på den måde at vi lavede en fælles dagsorden, hvor vi kom med aktuelle punkter og Holbæk Kommune kom med deres punkter, som kunne være orientering eller relateret til de punkter vi ønskede drøftet.
Holbæk Kommune deltog så med skiftende ledende medarbejdere som var relevante for dagsorden.
Det betød i praksis at Holbæk Kommune fik nogle input og en ny vinkel omkring aktuelle sager, tillige med at vi ofte løste dem i fællesskab.
For eksempel deltog vi blandt andet også i et projekt omkring at få skrevet forståelige breve til borgerne. Holbæk Kommune har ca. 800 standardskrivelser, hvoraf mange var det rene volapyk eller krævede en Phd. i forvaltningsret for at forstå.

Samarbejdet betød at der opnåedes en gensidig forståelse.

De kommunale medarbejdere fandt ud af (efter en begyndende skepsis) at vi egentlig også var fornuftige mennesker der kunne bidrage med andet end brok.
Fra vores side blev vi også mere klar over de udfordringer der var i administrationen af de mange syge og ledige borgere.
Helt lavpraktisk betød det for HovsaHolbæk at vi også kunne gå hjem med informationer vi kunne bruge i det daglige arbejde med borgerne – og ikke mindst at vi også gensidigt lærte medarbejdere at kende, så vi kunne henvende os direkte til med vanskelige sager.

Tilsyneladende vil man kun høre hvad tosserne fra HovsaHolbæk nu vil brokke sig over – uden selv at komme med noget konstruktivt.

Beskæftigelsesuvalget kom med et “fantastisk” oplæg til et møde, som vel vanskeligt kan kaldes en dialog, men mere at man i Holbæk Kommune ønsker at gardere sig imod kritik.
Indkaldelsen lignede ihvertfald ikke de yderst velforberedte vi tidligere fik fra Jobcentret.

Dialog omkring mødet.

Af Erling Frederiksen.
Den første august inviterede HovsaHolbæk til et offentligt møde med (især) borgere tilknyttet Holbæk Jobcenter.

HovsaHolbæk dialogmøde.

DERFOR ØNSKER VI IKKE AT DELTAGE!

For os er det en kun fortsættelse af det ene intetsigende møde vi har haft.

Mødet var overvejende en tilbagevisning af kritikpunkter, hvor det væsentligste var Holbæk Kommunes benægtelse af at man gjorde noget som helst forkert.
Man havde tilsyneladende et voldsomt stort behov for retfærdiggørelse.

Vi fik ikke i HovsaHolbæk nogen indikation af at kunne have noget med hjem vi kunne bruge i praksis.
Intentionen opfattede vi/jeg som at man fra Holbæk Kommunes side kun ønskede at kunne fortælle at man skam var åben for dialog og velvilligt lyttede til tosserne fra HovsaHolbæk
– uden at gøre en skid ved det.
Da vi arbejder ganske gratis i Holbæk Kommunes interesse, ser ingen af os tilsyneladende nogen grund til at bruge vores tid der, hvor vi hellere vil deltage for borgerne i sager som berører deres livskvalitet og overlevelse i det umenneskelige system, som Beskæftigelsesudvalget (ihvertfald en stor del af det) er ansvarlig for.

Vi syntes stadig det er en glimrende idé med et offentligt møde.

Ville det ikke være meget nærliggende at vores Beskæftigelsesudvalg mødtes med de borgere som er så berørte af deres politik at det forringer (forpester) deres livskvalitet.
Vi har ikke indtryk af man er klar over de store belastninger den kommunale administration påfører syge og ledige, så det ville jo være en glimrende lejlighed til at få ny viden direkte fra de borgere der er berørte af det.
Men som nævnt er man nok ikke voldsomt interesseret i kritik, men vil helst fortælle at det går ufattelig godt med de mange “nye tiltag”, som tilsyneladende overvejende er ny suppe på en gammel høne.